|
|
|
|
|
|
|
|
Vår
Metod för Processförbättring
Det finns många modeller för hur förbättra processer i
ett företag eller organisation. Vår metod är inte helt unik men
denna i kombination med vårt arbetssätt att få fram kreativiteten och
kraften hos kundföretaget och systematiken i metodiken ger bra
förutsättningar för att skapa ett bra resultat. Vårt mål är att skapa ett
beständigt resultat, som får fotfäste i organisationen.
Modellen är uppbyggd på följande moment :
Uppstart
Syftar till skapa plattformen för ett lyckat
projekt genom att bl.a. säkerställa deltagande och ägarskap. Utflödet
från detta moment är projektplan och projektorganisation
Diagnos
Syftar till att
analysera nuvarande arbetssätt och identifiera de brister och hinder som
måste överbryggas.
Design
Detta är det,
arbetsmässigt sett, tyngsta momentet och omfattar utvecklingen av det
önskade, framtida arbetssättet i form av arbetsflöde, roller och ansvar,
mätsystem samt en övergripande genomförandeplan för att få processen på
plats i organisationen.
På Plats
Detta är det
viktigaste momentet. Här handlar det om att få organisationen att lämna
dagens arbetssätt och gå till det framtida. Det handlar ,dels om att
genomföra alla de åtgärder, som krävs för att det framtida arbetssättet
ska kunna fungera, dels om att skapa sådana insikter hos alla berörda,
så att de får en kraft att lämna det nuvarande arbetssättet. Det är i
detta moment, som det avgörs om projektet lyckas eller ej. |
|
|
|
|
|