|
Om
EnergyM
EnergyM bildades i
september 2002 av Mats O. Nilsson. Bolaget arbetar med
förbättringsprojekt i medelstora och större företag inom områdena
verksamhets- och organisationsutveckling. Vi har starka, välbeprövade
metoder och står på en stabil
värdegrund, se nedan.
EnergyM arbetar i många
fall tillsammans med
konsultpartners. På så sätt kan vi gå in i större projekt,
även om vi själva inte har omfattande gena resurser. Dessutom tillförs
en del kompletterande kompetenser.
Vår Värdegrund
- Ägarskap
Framgångsrik förändring har sin
grund i att det finns ett starkt ägarskap hos kundföretaget, dels till
de behov som förbättringen ska lösa, dels till själva
lösningen. Ägarskapet måste vara brett; hos ledningen och hos
medarbetarna. Vi tror inte på expertmodellen i förändringsarbete, där konsulter kommer in
i företaget, gör en analys och återkommer med en färdig lösning med
åtgärdsförslag. Vår erfarenhet är att ett sådant angreppssätt sällan
ger hållbara praktiska resultat. Ägarskapet uppnås genom ...
Delaktighet
Ägarskap
skapas främst genom att det är ledning och medarbetare, som
själva står för såväl analys som design. Vår roll är att
vara som oljan i maskineriet – att underlätta för företaget att
analysera sitt nuvarande arbetssätt och att utveckla sitt nya
arbetssätt. Vi har kunskap om och en metodik för hur ett
förbättringsarbete ska bedrivas och kan föra
företaget framåt till högre insikter. En förutsättning för ägarskap
och delaktighet är .......
Engagemang och energi
Många gånger skapar
förbättringsprojekt, rätt genomförda, ett engagemang av sig
självt. Men det räcker inte med detta. Vår roll är också
att ligga nära kunden, så att vi får förståelse för kundens affären
och därmed också kan lämna rekommendationer och råd under
arbetets gång.
Insikt att förändras
Alla förändringar har sin
grund i att medarbetarna gör förändringar; börjar göra nya saker,
slutar göra gamla förändra sitt beteende. För att komma dithän måste
en insikt skapas om behoven till förändring och att det finns en vilja
att ta konsekvenserna av denna insikt, dvs. att verkligen förändra
beteendet.
Det finns alltid mer kompetens än vad som
används i företagen
Vår erfarenhet är att många
företag sällan tar tillvara medarbetarnas kompetens fullt ut. I
våra förbättringsprojekt ges stora möjligheter för deltagarna
att få utlopp för sin
fulla kompetens.
Förändringar skapas av människor ej genom
dokumentation
Förändringar
handlar om att åstadkomma ett bättre arbetssätt i företaget, så att
företaget bättre når sina mål och att medarbetarna får en
tillfredsställande tillvaro. Förändringar skapas genom handling, dvs.
genom ändrat beteende och attityder, inte genom att endast dokumentera
det önskvärda arbetssättet.
Kommunikation
Av praktiska skäl kan inte
alla berörda delta i förbättringsprojekt men alla måste bli engagerade. Detta kan ske genom
kommunikation och fortlöpande debatt i företaget.
Långsiktighet och tålamod
Förändringar genomförs
inte som snabba lösningar. Att vara långsiktig och uthållig är
avgörande faktorer för framgång.
Kontinuitet och närvaro
Genom att skapa en kontinuitet i
deltagandet säkerställs ägarskapet men också engagemanget. Det går
inte att gå ut och in i förändringsprojekt.
|
|