Verksamhetsutveckling
Ledningsutveckling
Processutveckling
Medarbetarutveckling
Konsulter & Partners
Om EnergyM
Kontakta oss
Startsidan

 

© EnergyAB

Telefon 046 - 211 19 45
Adress Sölvegatan 3
  223 62 Lund
  Sweden
 E-mail infoenergym@energym.se

Om Energy

EnergyM bildades i september 2002 av Mats O. Nilsson. Bolaget arbetar med förbättringsprojekt i medelstora och större företag inom områdena verksamhets- och organisationsutveckling. Vi har starka, välbeprövade metoder och står på en stabil värdegrund, se nedan.

 

EnergyM arbetar i många fall tillsammans med konsultpartners. På så sätt kan vi gå in i större projekt, även om vi själva inte har omfattande gena resurser. Dessutom tillförs en del kompletterande kompetenser.

Vår Värdegrund

  • Ägarskap
    Framgångsrik förändring har sin grund i att det finns ett starkt ägarskap hos kundföretaget, dels till de behov som förbättringen ska lösa, dels till själva lösningen. Ägarskapet måste vara brett; hos ledningen och hos medarbetarna. Vi tror inte på expertmodellen i förändringsarbete, där konsulter kommer in i företaget, gör en analys och återkommer med en färdig lösning med åtgärdsförslag. Vår erfarenhet är att ett sådant angreppssätt sällan ger hållbara praktiska resultat. Ägarskapet uppnås genom ...

     
  • Delaktighet
    Ägarskap skapas främst genom att det är ledning och medarbetare, som själva står för såväl analys som design. Vår roll är att vara som oljan i maskineriet – att underlätta för företaget att analysera sitt nuvarande arbetssätt och att utveckla sitt nya arbetssätt. Vi har kunskap om och en metodik för hur ett förbättringsarbete ska bedrivas och kan föra företaget framåt till högre insikter. En förutsättning för ägarskap och delaktighet är .......
     
  • Engagemang och energi
    Många gånger skapar förbättringsprojekt, rätt genomförda, ett engagemang av sig självt. Men det räcker inte med detta. Vår roll är också att ligga nära kunden, så att vi får förståelse för kundens affären och därmed också kan lämna rekommendationer och råd under arbetets gång.

     
  • Insikt att förändras
    Alla förändringar har sin grund i att medarbetarna gör förändringar; börjar göra nya saker, slutar göra gamla förändra sitt beteende. För att komma dithän måste en insikt skapas om behoven till förändring och att det finns en vilja att ta konsekvenserna av denna insikt, dvs. att verkligen förändra beteendet.
     
  • Det finns alltid mer kompetens än vad som används i företagen
    Vår erfarenhet är att många företag sällan tar tillvara medarbetarnas kompetens fullt ut. I våra förbättringsprojekt ges stora möjligheter för deltagarna
    att få utlopp för sin fulla kompetens.
     
  • Förändringar skapas av människor ej genom dokumentation
    Förändringar handlar om att åstadkomma ett bättre arbetssätt i företaget, så att företaget bättre når sina mål och att medarbetarna får en tillfredsställande tillvaro. Förändringar skapas genom handling, dvs. genom ändrat beteende och attityder, inte genom att endast dokumentera det önskvärda arbetssättet.
     
  • Kommunikation
    Av praktiska skäl kan inte alla berörda delta i förbättringsprojekt men alla måste bli engagerade. Detta kan ske genom kommunikation och fortlöpande debatt i företaget.
     
  • Långsiktighet och tålamod
    Förändringar genomförs inte som snabba lösningar. Att vara långsiktig och uthållig är avgörande faktorer för framgång.
     
  • Kontinuitet och närvaro
    Genom att skapa en kontinuitet i deltagandet säkerställs ägarskapet men också engagemanget. Det går inte att gå ut och in i förändringsprojekt.