Om
Verksamhetsutveckling
All verksamhet utgår från omvärldens
krav. Kan vi inte anpassa oss till dessa är det också svårt att bli
långsiktigt framgångsrika. Utifrån en gemensam bild över den framtid
vårt företag står inför, kan vi definiera vad som kännetecknar ett
framgångsrikt företag. Vi kan värdera var vi står i förhållande till
detta företag och identifiera vilka strategiska förbättringsbehov vi
har. Var i verksamheten finns dessa ? I ledningen ? I vårt arbetssätt,
dvs. våra processer Och/eller hos våra medarbetarna och deras kompetens
och förmåga ? Har vi en stabil affärsplattform in i framtiden ? Är
ledningen enad i alla dessa frågor ? Förmodligen är behoven många varför
vi också prioritera bland de tänkbara förbättringsåtgärderna, så att
åtgärder med bäst effekt genomförs.
Att i ledningen skapa en enad syn kring omvärldskrav och affärsplattform
samt komma fram till vilka prioriterade förbättringar företaget måste
göra, kan åstadkommas med hjälp av det vi kallar
Strategisk Diagnos.
Hur ska vi arbete i
företaget för att realisera vår affärsplattform ? Att förbättra och
utveckla arbetssättet, dvs. företagets processer, är nästa steg i att
utveckla företaget. Vi har en väl beprövad metod för effektiv
Processutveckling
och implementering.
Affärsplattformen styr
också företagets ledarskapsidé och hur ledningen ska utformas och
sammansättas. Många grundorsaker till problem i företag faller tillbaka
på ledningen och ledarskapet.
Ledningsutveckling ingår därför
också som en viktig del i våra förbättringsprojekt.
De flesta företag har
uttalade mål, och i en del fall också samlade i ett målkort, s.k.
Balance Score Card. Men det räcker inte med detta. Det måste också
finnas ett arbetssätt för hur sätta mål och följa upp verksamheten på
olika nivåer. Att utveckla och införa det vi kallar
Styra- och Leda är
ett måste för framgångsrik verksamhet.
Det vi hittills redogjort
för handlar egentligen bara om verktyg och hjälpmedel för medarbetarna
att fullgöra sina uppgifter. Det räcker inte att formulera omvärldskrav
och affärsplattform. Eller att utveckla processer och Styra - och Leda.
Eller att förbättra ledningen. Utan fungerande medarbetare, som har
förstått företagets affärsplattform och har kompetens för att arbeta
enligt företagets processer, uppnås inga resultat.
Medarbetarutveckling
är ytterligare ett av våra områden. |