Verksamhetsutveckling

Metoder

Ledningsutveckling

Processutveckling

Medarbetarutveckling

Konsulter & Partners

Om EnergyM

Kontakta oss

Startsida

 

 

© EnergyAB
Telefon 046 - 211 19 45
Adress Sölvegatan 3
  223 62 Lund
  Sweden
 E-mail infoenergym@energym.se

Strategisk Diagnos

Syfte

Det är inte ovanligt att det i en företagsledning finns delade meningar om företagets affärsplattform, dvs. om omvärldspåverkan, affärsidé, kritiska framgångsfaktorer, övergripande mål och strategier. Detta gör att det också finns delade meningar om vilket förbättringsarbete som behövs i företagen. Oftast finns det dock en gemensam bild över behov eller problemområden. Syftet med Strategiska Diagnosen är därför att skapa en enad syn kring väsentliga delar i företagets affärsplattform och att utifrån denna formulera de strategiska förbättringsmålen och konkretisera dessa i en genomarbetad förändringsplan.

Förväntat resultat

Målgrupp och deltagare för den Strategiska Diagnosen är företagsledningen eller ledningsgruppen för den del av verksamheten, som ska avhandlas. Det förväntade resultatet är bl.a. följande:

  • enad syn i ledningsgruppen kring företagets affärsplattform och förändringsbehov
  • enad syn på företagets verksamhet
  • målsatt och prioriterat förändringsarbete gentemot affärsplattform och förbättringsåtgärder adresserade till de tre verksamhetsnivåerna Ledning Processer och Medarbetare.
  • övergripande projektplan och kommunikationsplan

Strategisk Diagnos är också ett lämpligt hjälpmedel för att skynda på processen att utveckla/etablera en ledningsgrupp.

Genomförande

Den Strategiska Diagnosen genomförs genom en kombination av intervjuer och ett tvådagars arbetsmöte.