|
|
|
|
|
|
|
|
Strategisk Diagnos
Syfte
Det är inte ovanligt att det i en företagsledning finns delade
meningar om företagets affärsplattform, dvs. om omvärldspåverkan,
affärsidé, kritiska framgångsfaktorer, övergripande mål och strategier. Detta gör att det också finns
delade meningar om vilket förbättringsarbete som behövs i företagen.
Oftast finns det dock en gemensam bild över behov eller problemområden.
Syftet med Strategiska Diagnosen är därför att skapa en enad syn kring
väsentliga delar i företagets affärsplattform och att utifrån denna
formulera de strategiska förbättringsmålen och konkretisera dessa i en
genomarbetad förändringsplan.
Förväntat resultat
Målgrupp och deltagare för den Strategiska
Diagnosen är företagsledningen eller ledningsgruppen för den del av
verksamheten, som ska avhandlas. Det förväntade resultatet är bl.a.
följande:
- enad syn i ledningsgruppen kring företagets
affärsplattform och förändringsbehov
- enad syn på företagets verksamhet
- målsatt och prioriterat förändringsarbete
gentemot affärsplattform och förbättringsåtgärder adresserade till de
tre verksamhetsnivåerna Ledning Processer och
Medarbetare.
- övergripande projektplan och
kommunikationsplan
Strategisk Diagnos är också ett
lämpligt hjälpmedel för att skynda på processen att utveckla/etablera en
ledningsgrupp.
Genomförande
Den Strategiska Diagnosen genomförs genom en kombination av
intervjuer och ett tvådagars arbetsmöte.
|
|
|
|